top of page
תמונת הסופר/תיונתן לוקימסון

התפוזים באים

כל פעם שאני מגיע עם קבוצה למגרש הרוסים בירושלים, אני שואל האם יש בין מטיילי דוברי רוסית?

במידה ויש (ולפעמים גם כשאין), אני מוציא את התמונה של צ'יבורשקה, ייצור זר ומוזר, המככב עד היום בתרבות הרוסית, ואף זכה לכבוד של פסל בגן סיפור בחולון.

הסיפור של צ'יבורשקה והקשר שלו לארץ הוא מאוד מעניין, צ'יבורשקה, ייצור טרופי, שעיר, עם אוזניים גדולות, שבא לעולם תודות לסופר הילדים הרוסי אדוארד אוספנסקי, התגלה בתוך ארגז תפוזים שנפתח על ידי ירקן בברית המועצות, כך למעשה נפתח הסרט המצוייר, בעל החנות שלא יודע מה לעשות איתו, וקורא לו צ'יבורשקה בגלל שהוא נפל מהארגז (נפלולי עם תרצו בעברית), רק שבגן החיות לא יודעים לאבחן אותו ולא יודעים ממש מה לעשות איתו.


אבל עלילות צ'יבורשקה זה לא הנושא המרכזי כאן, אלא הגעתו לברה"מ, והסיפור נעוץ בעיסקה שנחתמה בשנת 1964, כאשר במהלכה, החליטה ממשלה ישראל לסגור קצוות פתוחים הנוגעים למגרשים שהיו שייכים לרוסים, לצורך כך הוחלט לרכוש את האדמות הרוסיות מידי הממשל הסובייטי בעיסקה שאמנם נחתמה על סך של 4.5 מיליון דולר, מאחר שהמדינה הצעירה התקשתה לגייס את מלוא הסכום, הגיעה שרת החוץ גולדה מאיר ביחד עם שר האוצר פנחס ספיר להבנה מול הממשל הרוסי שהחלק מהתשלום ישולם בתפוזים.

וכך במשך שלוש שנים יצאו כ20 אלף טון תפוזים הנושאים את המדבקה המפורסת של תפוזי ג'אפה מארץ הקודש לברית המועצות, ישנם אנשים הטוענים שעל מנת להסתיר את מקורם של התפוזים מעיני התושבים, בוצעה החלפה של המדבקה בחלק מהמקומות ל"תוצרת מרוקו", אולם הזמן שלקח להחליף את המדבקות הביא לריקבון במשלוחים, ולכן הרוסים ירדו מזה בסופו של דבר.

התפוזים הציפו את השוק הרוסי, וכך כנראה גם הגיע צ'יבורשקה לאוויר העולם בשנת 1966 במוחו של אוספנסקי, אשר, אולי, דמיין אות תושבי הפרא של ארץ ישראל הקטנים, שעירים ועם אוזנים גדולות.








אולם הסיפור לא מסתיים כאן, בשנת 1970, הגישו נציגי הכנסיה הלבנה, אצילים ואנשי כמורה שגלו מרוסיה לאחר המהפכה הקומוניסטית של לצרפת ולארה"ב, תביעה כנגד הממשלה בטענה שלממשל הסובייטי אין סמכות אמיתית למכור את הנכסים הרוסיים בארץ הקודש מכיוון שהם נבנו בכספם של אנשי המלוכה מחד ועל ידי הכנסיה מאידך.

מדינת ישראל מאידך לא הסכימה לשלם פעמיים על הרכוש הרוסי, והעניין השאיר טעם רע המפעפע עד היום ביחסים בין ישראל לרוסים (מכל הצדדים).


אנקדוטה אקטואלית ביחסים רוסיה - ישראל התרחשה בשנת 2022, כאשר רה"מ בנימין נתניהו העביר לפוטין (ולממשל הרוסי) את חצר סרגי שנמצאת במגרש הרוסים בירושלים, בתמורה למתן חנינה לנעמה יששכר, ישראלית שנכלאה ברוסיה.

בעקבות העברת הזכויות לרוסים, נאלצו משרדי הממשלה לצאת מתוך המתחם והוא הפך לבית מלון, ועל נתניהו נמתחה ביקורת רבה בנושא.

אולם הסתבר שמה שצף הוא רק חלק מהסיפור, מכיוון שבמסגרת אותה "עסקת התפוזים", אכן נקנו שטחים רבים שהיו שייכים לרוסיה, ביניהם אדמות בנצרת ובירושלים, אבל חצר סרגיי וכמה מבנים נוספים נשארו, משום מה, מחוץ לעסקה, ולכן נתניהו למעשה השיב לרוסים את מה שהיה מתלכתחילה שלהם.


Comments


bottom of page